Capitala și șapte județe (Constanța, Covasna, Timiș, Iași, Prahova, Brașov și Bihor) concentrează peste 50% dintre cele circa 500.000 de femei prezente în acționariatul companiilor autohtone.
Bărbat, îngrijit, elegant, puternic. Cam așa arată, în imaginarul public, omul de afaceri de succes. Totuși, peste jumătate de milion dintre patronii din România poartă mai adesea fustă și pantofi cu toc. Potrivit datelor Registrului Comerțului, 34% dintre acționarii și asociații companiilor autohtone și un procentaj similar din rândul persoanelor fizice autorizate sunt femei.
Nu este tocmai rău, însă femeile care deja au făcut pasul în lumea afacerilor cred că se poate și mai bine. „Este important ca femeile să intre în număr mai mare în acest domeniu. Ele sunt mai serioase, mai muncitoare, mai fidele. Problema este că acest lucru ar trebui să vină dinspre ele, iar asta nu se poate întâmpla peste noapte – mai trebuie să treacă timp, să se schimbe mentalitățile“, afirmă Kaya Sebahat, președintele Patronatului Național al Femeilor de Afaceri din IMM-uri (PNFAIMM).
„Femeile au spirit antreprenorial, acesta trebuie doar dezvoltat. De destule ori constatăm că femeile nu sunt suficient de pregătite pentru afaceri, iar perioada de criză a dus multe din companiile lor în impas – piața a scăzut, nu au acces la credite, nu au la dispoziție resursele umane de care ar avea nevoie“, explică Liliana Pagu, președintele Asociației Femeilor din România.
Misterul din Covasna
Polii de dezvoltare economică au adunat și cele mai multe femei antreprenor – 125.000 în Capitală și între 17.000 și 25.000 în județe precum Constanța, Timiș, Iași, Prahova ori Brașov. Iese în evidență în acest clasament Covasna. Aici există peste 23.000 de femei acționare sau asociate ale unor companii, ceea ce înseamnă că aproximativ una din cinci covăsnence este implicată, într-un fel sau