După ce au schiţat portretul robot al autorului jafului din vila Stoiciu, poliţiştii şi-au alarmat colegii din întreaga ţară.
Criticul de artă Emil Nicolae a avut ocazia să aprecieze valoarea tablourilor furate graţie celor două expoziţii ale familiei Stoiciu găzduite de Muzeul de Artă în anii ’80 şi în 1994. „Colecţia este una dintre cele mai importante din oraş, şi ca număr şi ca valoare. Spiru Stoiciu avea grijă de tablouri, se mai şi documenta, se consulta cu privire la operele de artă“, a spus Emil Nicolae. Şi anticarul Gheorghe Petrescu i-a cunoscut îndeaproape pe membrii familiei Stoiciu. El spune că pasiunea pentru colecţionarea operelor de artă a pornit de la Gheorghe Stoiciu, socrul victimei din vila de pe Ştefan cel Mare.
Nu erau asigurate
„Pasiunea s-a transmis din generaţie în generaţie. Am auzit că le-au fost furate mai multe tablouri de Grigorescu, dar cred că nu se poate estima o valoare a lor fără a fi consultaţi mai mulţi experţi în domeniu. Nu am avut niciodată în anticariat picturi aşa de valoroase“, a afirmat Gheorghe Petrescu. Evaluarea făcută de de specialiştii în patrimoniu din cadrul Poliţiei a modificat inventarul tablourilor furate din vila Stoiciu. În final, s-a stabilit că cinci dintre cele nouă picturi sunt semnate de Nicolae Grigorescu şi că nu a fost sustrasă nicio lucrare de Luchian, aşa cum s-a crezut iniţial.
Valoarea prejudiciului nu a fost estimată încă, iar bunurile nu erau asigurate. „Există o relaţie subterană în această lume a colecţionarilor. E clar că tablourile sunt pe piaţa neagră românească, probabil în Bucureşti, unde sunt cei mai importanţi colecţionari şi unde sunt banii“, a mai spus Emil Nicolae.
Nu declară, nu plătesc
„Legea în vigoare impune obligativitatea clasării colecţiilor de stat, dar pentru colecţionarii particulari se lasă la latitudinea lor să solicite actul. Do