Rahmaninov şi Ceaikovski, în prima seară
Aşteptată cu nespus interes de către publicul timişorean, Orchestra Simfonică Naţională Rusă, din Moscova, ne va dărui arta sa interpretativă în două seri consecutive, miercuri, 25, şi joi, 26 mai.
Concertul de miercuri, dirijat de maestrul Yuri Botnari, va fi alcătuit din lucrări celebre ale compozitorilor ruşi : Dansuri simfonice op. 45, de Sergei Rahmaninov, Uvertura-fantezie „Romeo şi Julieta” şi Suita din baletul „Lacul lebedelor” op. 20, ambele de Piotr Ilici Ceaikovski.
Rahmaninov, stabilit de mulţi ani în America, făgăduise marelui dirijor Eugene Ormandy o lucrare pe care acesta să o interpreteze la pupitrul Orchestrei Philadelphia, orchestră pe care o aprecia în mod deosebit. Ajuns la final cu lucrarea, încă nu era decis cum să o intituleze : Dansuri fantastice, simplu Dansuri sau Dansuri simfonice. Luând în considerare că era aproape de finalul vieţii, putem considera că această ultimă creaţie are părţi cu adevărat nostalgice pentru Rusia, pe care o părăsise demult, dar şi momente de o extraordinară vigoare, o vitalitate ritmică deosebită. Intensitatea dinamică ne duce pe alocuri spre un peisaj spiritual destul de întunecat, pentru ca în ultima parte, motivul său preferat, pe care-l întâlnim şi în alte lucrări, Dies Irae, să celebreze victoria binelui asupra răului şi să înţelegem mai bine cuvintele scrise pe ultima pagină a manuscrisului : „Îţi mulţumesc Ţie, Doamne”.
Lucrarea a fost compusă iniţial pentru două piane, varianta orchestrală fiind realizată în 1940. Această versiune este bineînţeles mult mai colorată şi dramatică, pentru că Rahmaninov ştia să folosească aparatul orchestral. În mod special spre finalul vieţii devenise foarte meticulos în a distribui rolurile tuturor instrumentelor. La o săptămână de la moartea sa, survenită în martie 1943, a sosit o sc