Un experiment jurnalistic al cotidianului „The Guardian“ arată că elevii de astăzi îşi cunosc drepturile, au simţul afacerilor şi mănâncă sănătos. Elevi de şcoală primară şi secundară (gimnaziu) au răspuns la întrebarea „Cum arată şcoala ideală?“. Numit Manifestul Copiilor, sondajul informal va fi trimis autorităţilor.
Încă din ianuarie, de când a fost lansat proiectul „Şcoala care-mi place", sute de elevi britanici au comentat în e-mailuri, eseuri, poezii şi desene. Unele dintre idei sunt mai puţin realiste: cai şi oi în locurile de joacă din curtea şcolii. Însă majoritatea ideilor sunt simple şi uşor de implementat. Lecţii de prim ajutor, un model nou de uniformă sau muzică în loc de clopoţel sunt propuneri care implică costuri mici şi puţin efort.
La 9 ani, gândire strategică
Foarte puţini elevi au declarat că-şi doresc fântâni de ciocolată sau maşini de pop-corn. Surprinzător, copiii cu vârste între 9-12 ani dau dovadă de gândire strategică, cel puţin asta se înţelege din propunerile lor, comentează jurnaliştii „The Guardian". Imogen Jagathesan are 9 ani şi-şi doreşte ore de gătit, la care să nu li se predea doar cum să facă prăjituri, ci cum să prepare mese sănătoase. „Dacă adulţii continuă să cumpere mâncare nesănătoasă pentru copiii lor, Guvernul va plăti din ce în ce mai mulţi bani pentru că aceştia se vor îmbolnăvi când vor creşte", explică fetiţa.
În 2001, cea mai avansată cerere tehnologică în şcoli era laptopul, în timp ce acum iPad este cel mai căutat gadget. „Pe iPad îţi poţi face tema în maşină, în tren sau acasă", scrie Thomas Williams, 10 ani.
Au un puternic simţ antreprenorial şi înţeleg foarte bine valoarea banilor. „Mi‑ar plăcea ca şcolile noastre să aibă drept de alegere în tot ceea ce cumpără. Am putea spune ce ne-ar plăcea şi ce nu", a scris Sam Gritt (12 ani).
Afacerea cu lapte a clasei
Mulţi cop