Comisia Europeană a început marți (24 mai) o investigație în legătură cu ajutorul de stat pentru companiile de transport aerian din România.
Mai exact, Comisia examinează acordurile încheiate între aeroportul din Timișoara și Wizz Air.
Ajutorul de la stat, cu alte cuvinte finanțarea publică, trebuie să fie oferită unei companii doar cu scopul de a îndeplini un obiectiv de interes general clar definit.
Decizie nejustificată
CE cosideră că oferta de aeroporturi din România este mai mult decât suficientă, nefiind nevoie, astfel, de o intervenție a statului în cazul acordului aeroportul Timișoara - Wizz Air.
O motivație a statului român pentru acest ajutor ar fi, susține CE, că aeroporturile regionale din România înregistrează, în general, pierderi din exploatare, care sunt acoperite anual de către stat. În acest caz, însă, ajutorul de la stat nu este permis de legislația europeană.
"Normele UE permit acordarea de ajutoare pentru înfiinţarea de rute noi sau pentru finanţarea unor servicii de interes economic general, dar nu permit acoperirea, pe o bază continuă, a pierderilor din exploatare," a declarat Joaquín Almunia, vicepreşedintele Comisiei pentru concurenţă.
Pune în pericol competiția
„Relaţia" dintre Aeroportul din Timişoara şi Wizz Air este luată la bani marunţi de către Comisie, care analizează relaţiile contractuale dintre acestea. Este vorba de un anume contract de marketing încheiat în 2008 și neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 milioane EUR, precum și reduceri suplimentare de 72 % până la 85 % la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate - cu o greutate maximă la decolare de peste 70 de tone.
"Acordurile încheiate între aeroportul din Timișoara și Wizz Air ar putea conferi acestei companii aeriene un avantaj economic inechitabil față de concurenții săi," a spus Almunia. @N_