A fost tema primei dezbateri „Soluţii pentru Educaţie”, lansate la Timişoara de Fundaţia „Dinu Patriciu”. Facultatăţile aflate la îndemâna oricui şi pregătirea slabă a tinerilor sunt principalele probleme ale sistemului de educaţie.
Un sistem motivant pentru elevi, cu criterii de selecţie mult mai riguroase, dar axat pe o programă mai lejeră şi axată spre practică – acestea sunt principalele soluţii pentru o educaţie eficientă, stabilite în prima dezbatere lansată de Fundaţia Dinu Patriciu.
Mihai Putz, conferenţiar universitar şi cercetător ştiinţific, trage un semnal de alarmă – nu oricine ar trebui să aibă o diplomă. „Problema sistemului este că s-a pierdut sentimentul de victorie, de a fi special. Nu este normal să te împiedici pe stradă şi să ai o diplomă. Trebuie mărite şi criteriile de selecţie, pentru că absolvenţii vin cu pretenţii la angajare. Pe vremea mea, erau foarte mulţi care se mândreau cu Bac-ul. S-a pierdut accentul spre educaţia fundamentală, este una strict la nivel de cunoştiinţe. În şcoală profesorii ar trebui să imprime o conduită morală, nu să fie un google care prezintă nişte informaţii”, a explicat Putz.
CV cu hobby-uri
Pe de altă parte, angajatorii spun că tinerii vin foarte slab pregătiţi şi cu pretenţii salariale supraestimate. „Foarte mulţi trec la CV hobby-uri şi vor salarii mult prea mari. Am renunţat de mult la ideea unui angajat bunicel. Ne mulţumim cu ceea ce avem şi investim foarte mult în formarea lor. Din păcate, prea puţini înţeleg că există calificări care nu necesită studii superioare. Am încercat să finanţm noi training-uri post-liceale, însă când ne-am adresat liceelor, ni s-a spus că toţi merg la facultate”, a explicat Alina Bratu, recrutor de personal la o companie cu 10.000 de angajaţi în România.
„Programa şcolară ar trebui să fie un pic mai lejeră şi mai axată pe practică. Sis