Fundația Culturală Roșia Montană (FCRM) a obținut în instanță anularea Planului Urbanistic General al comunei Roșia Montană și a Planului Urbanistic Zonal – zona de dezvoltare industrială Roșia Montană.
Tribunalul Alba a admis pe 24 mai 2011 cererea prin care FCRM solicita anularea hotărârii nr. 1 din ianuarie 2009 a Consiliului local al comunei Roșia Montană, județul Alba, prin care se confirmă cu efecte retroactive, hotărârile nr. 45 și 46 din 19 iulie 2002 ale Consiliului local Roșia Montană, cu privire la aprobarea Planului Urbanistic General și a Planului Urbanistic Zonal al comunei Roșia Montană.
Cele două planuri de urbanism aprobate de Consiliului local declarau zona Roșia Montană zonă monoindustrială cu specific minier, făcând astfel imposibilă inițierea oricărei alte activități care ar fi putut sprijini dezvoltarea economică a zonei, inclusive a activităților de turism.
În ianuarie 2008 Curtea de apel Alba Iulia a constatat nelegalitatea hotărârilor nr. 45 și 46 ale Consiliului local Roșia Montană, (în baza art. 46 alin. 1 și 2 din Legea nr. 215/2001) ca urmare a faptului că au fost luate cu participarea unor consilieri care erau în același timp angajați ai Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) și al căror interes patrimonial este "evident și de natură a le afecta obiectivitatea și imparțialitatea în procesul de deliberare". Prin urmare, hotărârea nr. 1/2009 care reprezintă un act administrativ de confirmare a unor hotărâri (45 și 46 din iulie 2002) declarate nule de drept de către instanță, este, la rândul ei, nulă de drept.
Consecința firească a acestei hotărâri a Tribunalului Alba este suspendarea imediată a procesului de evaluare a Studiului privind impactul asupra mediului pentru proiectul minier propus a fi dezvoltat în Roșia Montană de către RMGC, evaluare ce este în curs la nivelul Ministerului Mediului, în Comisia de Analiz