Foto: Dan Marinescu / Jurnalul Naţional Sistemul feroviar din România nu încetează să uimească. În ciuda restructurărilor din 2010 şi cu toate promisiunile Guvernului, anul 2011 a găsit tot sistemul feroviar înecat în datorii. Facturi neplătite şi alte datorii către furnizori. Potrivit datelor CFR SA, compania a terminat anul cu datorii de 5,36 miliarde de lei, din care 2,76 miliarde de lei reprezintă obligaţii către furnizori şi 2,59 miliarde de lei restanţe către bugetul de stat.
După ce facturile CFR către plata energiei electrice au lăsat FMI-ul fără cuvinte, angajaţii SC Electrificare CFR SA au ameninţat cu greva din cauza întârzierilor la plata salariilor. Practic, din cauza datoriilor foarte mari ale companiilor feroviare, angajaţii nu îşi primesc salariile. Astfel, atât CFR Călători, cât şi CFR Marfă împreună cu operatorii privaţi au datorii de sute de milioane de lei. Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, numai taxa de utilizare a infrastructurii (TUI), factură care trebuie plătită în contul CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară, a ajuns la datorii de 825 de milioane de lei!
În această sumă intră atât facturile restante ale companiilor de stat, cât şi ale operatorilor privaţi. Angajaţii SC Electrificare CFR SA au trimis pe adresa Jurnalului Naţional o scrisoare deschisă în care susţin că din cauza datoriilor operatorilor privaţi la plata TUI nu-şi primesc salariile la timp. „În ciuda datoriilor pe care operatorii privaţi le au la plata taxei de utilizare a infrastructurii,
SC Electrificare prestează în continuare servicii către aceştia.
Sunt informaţii că unii dintre operatori nu au plătit cu lunile sau chiar cu anii această taxă. Cu toate acestea, cu acordul tacit al conducerii societăţilor şi ministerului, operatorii privaţi sunt serviţi fără nici o penalizare”, se arată în scrisoarea