"Sunt mulţumit că suntem pe piaţă. În rest sunt nemulţumit", spune Viorel Cataramă, omul de afaceri care controlează afacerea Elvila, un business de peste 100 de milioane de euro anul trecut, răspunzând la o întrebare a Business Construct legată de evoluţia vânzărilor din primele luni ale anului.
Începutul de an 2011 a fost contradictoriu pe piaţa mobilei. În timp ce marii jucători, precum Mobexpert sau Elvila, care au în grup şi fabrici, nu au trecut pe creştere, firme mai mici, ca de exemplu Casa Rusu, anunţă un avans al afacerilor, însă sub pragul de 10%.
Majoritatea jucătorilor au început să jongleze cu colecţiile, să adauge sau să renunţe la modele, după ce "cartea" reducerii de preţuri a fost deja jucată încă din primul an de criză.
În condiţiile în care costurile cu materiile prime au crescut, iar marjele sunt deja comprimate la maximum, singura şansă pentru companiile din această industrie este să atragă clienţii în magazine prin colecţii cât mai atractive.
În aşteptarea revenirii apetitului cumpărătorilor pentru mobilă, companiile din această industrie încep timid să mai deschidă câte un magazin şi îşi pun speranţele mai degrabă în partea a doua a anului sau în 2012.
"Piaţa internă de mobilă este un pic mai bine (la acest început de an - n. red.), dar nu este suficient (pentru a recupera pierderile din anii trecuţi - n. red.)", a spus Aurica Sereny, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR). Stagnarea vine în contextul în care Sereny spune că există semne de ameliorare în piaţa construcţiilor, iar în plus unele licitaţii au început să se mai reia pentru şcoli sau grădiniţe.
Vânzările de mobilă pe piaţa internă, respectiv importurile şi producţia destinată vânzării în România, erau estimate la un miliard de euro anual, dar în 2010 au scăzut cu 15%, potrivit estimărilor Asociaţiei.
S