Criza din construcţii a făcut victime între producătorii de adezivi şi mortare, piaţa este în continuare pe minus, iar jucătorii puternici au reuşit să supravieţuiască prin promoţii şi lansări de produse, vizând în primul rând sectorul renovărilor.
Multe companii din zona de adezivi şi mortare manifestă încredere în dezgheţarea pieţei, care ar putea reveni pe creştere însă cel mai devreme din 2012, şi sunt hotărâte să-şi majoreze capacitatea de producţie, deşi în prezent aceasta depăşeşte cu mult cererea.
Dezgheţarea pieţei ar însemna reluarea construcţiei la marile proiecte imobiliare blocate în ultimii trei ani şi care au tras în jos o piaţă de circa 200 mil. euro pentru care scenariile optimiste din acest an vizează stagnarea.
Potrivit companiei de cercetare InterBiz Research & Consulting, piaţa de adezivi şi mortare din România a scăzut cu 8% anul trecut, până la 220 milioane euro, şi ar putea stagna în 2011, într-o variantă realistă. Analiştii notează că scăderea a fost mai mică decât estimările iniţiale, fiind estompată de creşterile înregistrate de segmentul renovărilor, în principal prin livrarea de termosisteme. Adezivii şi chiturile au avut o pondere de 65%, tencuielile şi gleturile de 25%, iar restul mortarelor (zidărie, şape şi speciale) au generat diferenţa de 10%.
"Foarte important de remarcat că în aceşti ani de recesiune s-a diminuat ponderea mortarelor clasice (produse prin mixare pe şantier) în favoarea mortarelor industriale premixate. De altfel, în ţările dezvoltate din Europa mortarele industriale premixate reprezintă aproximativ 80% din total consum, iar în România reprezintă numai 20%. De aici rezultă potenţialul mare de creştere al pieţei mortarelor uscate în România", spun reprezentanţii companiei de cercetare.
Consumul mediu în ţările dezvoltate variază între 100 şi 250 kg/an/locuitor, în funcţie