Unul din cinci romani nu citeste deloc, arata un studiu al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) dat publicitatii chiar in prima zi a targului de carte Bookfest. O statistica ce nu descurajeaza marile edituri, gata sa investeasca mii de euro in standurile de prezentare, prilej pentru a face vanzari, dar si pentru a intra in contact direct cu cititorii. Ce aduce "festivalul cartii" in conturile editurilor aflati din reportajul urmator.
"Ce masina merge la Romexpo?" - intreaba o batranica in statia RATB din Piata Charles de Gaulle. Tocmai a facut piata - duce o plasa din care se itesc cateva legaturi de patrunjel -, iar acum se indreapta spre targul de carte Bookfest. A auzit de la o vecina ca acolo gaseste si carti mai ieftine, ba chiar cu un leu bucata, iar pentru pensia ei de 700 de lei e mare lucru sa-si poata innoi biblioteca.
Am intrebat-o cati bani are sa cheltuie pe carti si ce titluri o intereseaza. Mi-a raspuns, distrasa de marfurile expuse de comerciantii sezonieri de pe aleile spre domul Romexpo, ca mai mult de 30 de lei nu ar vrea sa dea, caci "mai este mult pana la pensie". Spune, scurt, ca va lua o carte de colorat pentru nepotel, iar pentru sine - o carte despre sanatate, daca gaseste."Ceva cu leacuri si plante, ca medicamentele sunt tare scumpe", imi surade pensionara.
Ca interlocutoarea mea sunt multi altii; de fapt, vineri dimineata, in a treia zi a targului Bookfest, pavilioanele din jurul domului sunt populate mai ales de pensionari - singurii mai liberi la acea ora. Unii au cumparat deja una-doua carti, dar altii inca scruteaza cu atentie fiecare raft, fiecare titlu ori intra in vorba cu librarii sa intrebe pretul.
In spatele rafturilor colorate intr-un rosu aprins l-am gasit pe Mario Demezzo, un tanar roman cu radacini italienesti care de trei luni ocupa functia de vicepresedinte al grupului editorial