Cele mai mari dificultati cu care se confrunta industria de profil, in opinia directorului general al BCR Leasing, Bogdan Speteanu, privesc cadrul legislativ si ritmul lent in care companiile reposedeaza bunurile de la rau platnici dupa rezilierea contractelor de leasing.
“Toate aceste lucruri duc la blocarea accesului clientilor la finantare, deoarece implica riscuri si costuri suplimentare si impiedica astfel dezvoltarea pietei de leasing. O componenta a riscului este tranferata si catre clientii noi”, a declarat Bogdan Speteanu (foto).
El a explicat ca paradoxal, pentru activele nerecuperate, Codul Fiscal prevede plata TVA. Astfel, pe langa faptul ca firma de leasing are o pierdere destul de mare in gestiune deoarece nu reuseste sa recupereze bunul de la rau platnic, in plus trebuie platit si TVA-ul aferent.
Durata medie de recuperare a unui activ poate dura mai putin de o luna, daca firma are concursul clientului, insa de cele mai multe ori aceasta perioada depaseste si sase luni, potrivit sefului BCR Leasing, deoarece companiile intampina dificultati la identificarea si gasirea bunului.
De aceea, pentru firmele de leasing o simplificare a procedurilor legale ar reprezenta un pas inainte, inclusiv o colaborare mai buna cu Politia. "Simpla plangerea a noastra in care demonstram ca un contract este reziliat pe motiv de neplata si ca acel client nu raspunde la solicitarea noastra de a inapoia bunul, nu este indeajuns pentru introducerea clientului in baza de date si pentru urmarire".
Vizavi de recuperarea autoturismelor, seful BCR Leasing afirma ca au fost si situatii in care autoritatile de Germania sau Italia au notificat compania ca au gasit bunul acolo, iar uneori chiar s-a reusit si reinmatricularea lui.
Potrivit legislatiei romanesti, atata timp cat cheile si talonul sunt date utilizatorului refuzul inapoierii bunului