Dezvoltarea Internetului, contentul nediferentiat pentru print si online al ziarelor, agentiile de media, distributia sau chiar trusturile de presa sunt principalele cauze pentru care banii investiti in presa scrisa sunt din ce in ce mai putini, iar tot mai multe branduri printate fie dispar, fie isi restrang tirajele.
Cristian Mucichescu, managing director al agentiei OMD Romania, a declarat ca la nivel european, toata industria mass-media scade, cu exceptia Internetului, iar cel mai afectat este sectorul de print.
Investitiile in publicitatea mass-media sunt estimate in Romania la 350 milioane de euro, in timp ce Internetul atrage 20,4 milioane de euro.
1. Aparitia Internetului
In viziunea acestuia, cauzele principale pentru care presa tiparita este din ce in ce mai afectata tin de mediul electronic, “dusmanul numarul 1 al presei scrise”si progresul tehnologic al televiziunii.
Mucichescu a mai spus ca la nivel mondial, declinul presei a inceput din 1989, la aparitia Internetului, cand informatia pe online incepe sa explodeze.
2. Managementul trusturilor de presa
O alta cauza care a dus la declinul printului este aceea ca trusturile de presa, care au in portofoliu, pe langa posturile de radio sau televiziune, si produse printate, au renuntat, pe fondul crizei, la investitiile in print, si au redirectionat banii catre celelalte medii.
"Ziarul din trust a fost ignorat, pentru ca televiziunea avea costuri mai mari", a adaugat publicitarul, adaugand ca patronii acestor grupuri puteau sa incerce retete mixte de vanzare a publicitatii, atat pe print cat si pe tv, aplicand discounturi pentru clientii cumparatori.
"Puteau aplica o reducere de tarif de publicitate de 10-20% pentru clientii care luau publicitate si pentru ziar", a precizat Mucichescu.
3. Departamen