60% din elevii care se implică în conflicte la clasă au văzut acte de violenţă acasă, arată un studiu al Centrului de Asistenţă Psihopedagogică Bucureşti. Doar în Capitală, în anul şcolar 2009-2010 au fost raportate aproape 2.000 de cazuri de agresivitate în şcoli.
„Scandalurile pornesc de obicei de la lucruri mici: o înjurătură, o glumă proastă, un ghiont. Nu cred că există şcoală în care elevii să nu se bată. La un moment dat, tot trebuie să te baţi". Aşa crede Mihai I., elev în clasa a VIII-a, într-o şcoală din cartierul bucureştean Rahova. Statistica îi dă dreptate. Potrivit raportului publicat de Centrul de Asistenţă Psihopedagogică Bucureşti, cei mai mulţi tineri care se implică în violenţe, aproape două treimi, se bat din nevoia de dominare, după ce au fost martori acasă la scene de agresiune.
Alte motivaţii: 47%, din răzbunare, 43%, din invidie şi 32%, din teribilism, arată aceeaşi statistică. „Cele mai multe cazuri de bătăi se înregistrează la începutul sau la finele anului şcolar. În unele şcoli se practică şi «botezul»: fiecare copil nou primeşte o mică bătaie «de bun venit». Mulţi se bat pentru respect, pentru supremaţie", explică şi Daniel, colegul lui Mihai.
Luptă pentru supremaţie
Violenţa în rândul tinerilor pare a fi în creştere. Potrivit unui studiu realizat de Poliţia Capitalei între 2006 şi 2009, în această perioadă se înregistrau, anual, aproximativ 20 de grupuri de copii care se manifestau violent, în stradă. În aceste grupuri se consuma alcool, uneori droguri, iar în unele cazuri, minorii luau „lecţii de violenţă" chiar de la foşti puşcăriaşi. „Sunt elevi care vin cu bricege, cuţite şi bâte telescopice. Părinţii nu ştiu de bătăi şi uneori nici profesorii. Cei care se bat preferă să nu le spună adulţilor şi rezolvă treaba «bărbăteşte», între ei", spune un alt elev.
Pentru a găsi cele mai bune soluţii