Construcţia canalului navigabil din Istanbul, care ar urma să facă legătura între Marea Neagră şi Marea Marmara, ar putea afecta înţelegerile energetice existente în momentul de faţă, conform eurasianet.org.
Principalul ambasador al canalului este premierul Turciei, Recep Erdogan, care vrea să facă din această construcţie faraonică, lungă de 48 de kilometri, o moştenire a funcţiei sale în fruntea guvernului turc.
În timpul prezentării proiectului, care a avul loc în luna aprilie, într-o ambianţă garnisită cu muzică techno, premierul turc a declarat că această construcţie ar putea pune în umbră Canalul Suez şi Canalul Panama.
Canalul Istanbul va aproape 50 de km lungime, o lăţime de 150 de metri şi o adâncime de 25 de metri şi va permite tranzitul a până la 160 de nave pe zi, inclusiv tancuri petroliere mari.
„Va fi unul din cele mai mari proiecte ale secolului," a spus Erdogan.
Totuşi, dacă va fi construit acest canalul, care va lega cele două mări în partea de vest (europeană) a oraşului Istanbul, va fi mai mic decât oricare din cele două canale mai sus amintite. Canalul ar urma să fie o alternativă pentru aglomeratul Bosfor, în prezent singura legătură pe care România, Ucraina, Georgia şi Bulgaria o au cu Marea Mediterană.
Potrivit Gărzii de Coastă turce, în anul 2009, peste 50 000 de vase au tranzitat strâmtoarea, din care 9000 de nave transportau petrol şi alte mărfuri periculoase, într-un volum total de 145 de milioane de tone. Ceea ce face ca Bosforul să fie nu doar foarte aglomerat, ci şi un punct de tranzit periculos.
Taxele pentru tranzitarea Bosforului sunt nominale, însă premierul turc consideră că orice companie de shipping ar fi dispusă să plătească mai mult pentru a trece imediat, fără să aştepte o zi sau două, cum se întâmplă în momentul de faţă.
Canalul Istanbul afectează Nabucco
Însă canalul ar putea