Piaţa locală de retail, estimată anul trecut la 16 mld. euro, va continua să crească în următorii zece ani cu 62% faţă de nivelul din 2010, urmând să ajungă la o valoare de circa 26 mld. euro la sfârşitul anului 2020.
"După ce în ultimul deceniu piaţa locală de retail a crescut cu 123%, fiind de departe cea mai activă din regiune, şi în următorii zece ani piaţa de profil din România va continua să crească urmând a fi în continuare cea mai dinamică din regiune. Potenţial de creştere încă există", spune Adrian Comăneci, senior project manager în cadrul companiei de consultanţă în management Contrast Management Consulting.
Contrast este o companie de consultanţă în management înfiinţată în Austria în 1993. Compania a intrat pe piaţa locală în 2005 şi a ajuns în 2009 la o cifră de afaceri de 17,2 mil. lei (4 mil. euro) şi un profit de 2,2 mil. lei (0,5 mil. euro).
Prognozele de creştere a pieţei şi faptul că România a avut în ultimii zece ani şi va avea şi până în 2020 cel mai mare ritm de creştere în retail ar putea explica faptul că retailerii continuă să investească în România în pofida crizei şi a scăderii consumului atât în 2010, cât şi în primele trei luni din acest an cu peste 5%.
În 2010 retailerii de pe segmentul modern - cash & carry, hipermarket, supermarket şi magazine de tip discount - au deschis 132 de magazine, potrivit studiului citat, în care au investit, potrivit calculelor ZF, circa 200 de milioane de euro.
Cei mai activi jucători pe expansiune sunt cei pe formate mici - supermarketuri şi discounteri. "Investiţiile ar fi fost şi mai mari dacă nu era criză. S-au realizat investiţii, însă au existat unele frâne precum preţurile din sectorul imobiliar şi faptul că retailerii au redus bugetul de investiţii faţă de anii de boom." Dacă retailerii moderni au avut bani să investească având susţinerea