O mare parte dintre retailerii activi pe piaţa locală, loviţi în plin de scăderea vânzărilor, ar putea ajunge, în curând, la concluzia că este mai bine să închidă spaţiul închiriat într-o anumită locaţie şi să continue doar cu plata chiriei minime până la expirarea contractului, fără să desfăşoare vreo activitate în spaţiul respectiv.
Metoda, denumită „going dark“, este deja aplicată pe o scară tot mai extinsă de către retailerii prezenţi în Statele Unite ale Americii şi pe pieţele din Europa Occidentală. Această pârghie de optimizare a activităţii financiare este viabilă în contextul în care retailerul aflat în dificultate are semnat un contract pe o perioadă standard de cinci ani, pe care dacă îl reziliază unilateral se obligă la plata unor penalizări usturătoare. Trebuie subliniat faptul că majoritatea contractelor înnoite după apariţia crizei prevăd plata unei chirii minime pe spaţiul închiriat, la care se adaugă procentaj din vânzări.
„Noi avem o situaţie clară de genul acesta, dar proprietarul nu acceptă. În acte este specificat faptul că trebuie să desfăşori activitate pe tot parcursul contractului, însă când se ajunge în asemenea situaţii trebuie făcută o înţelegere amiabilă cu proprietarul. Noi am încercat pe această cale. Le-am explicat că vom plăti chiria, dar nu sunt de acord“, a declarat pentru Capital Alexander Zeciu, directorul general al LPP Fashion, companie sub umbrela căreia se găsesc brandurile Cropp Town, Reserved şi House. În ultimii doi ani, piaţa locală de retail a asistat la un număr mare de cereri de declanşare a procedurii de insolvenţă care s-au adunat pe numele unor branduri notorii. Majoritatea sunt formulate de proprietarii spaţiilor în care activează aceste companii, care au ajuns în incapacitatea de a-şi mai achita chiria lunară. Pe parcursul anului trecut, comercianţii au avut cea mai mare pondere în totalul firmelor