După ce va face deschiderea celei de-a zecea ediţii a TIFF-ului de la Cluj, filmul care a cucerit Franţa acum un an îşi face debutul pe marile ecrane româneşti, având-o în fruntea distribuţiei pe cea care a fost deja pe scena festivalului, marea fumătoare Catherine Deneuve.
Atât de „pasionată" de fumat încât a cerut cu orice preţ să poată trage în piept ceva tutun, chiar la conferinţa de presă din România, la Cannes, anul acesta, nereuşind să impună aceeaşi regulă, pentru pelicula de închidere „Les bien-aimés", în regia lui Christophe Honoré. Scena cu care începe povestea este una total neaşteptată. O vedem pe marea vedetă a Franţei deloc glamour, ci îmbrăcată într-un trening ca vai de lume, cu un păr tapat caraghios, dar explicabil, pentru că atunci când trece moda, adesea multe elemente par ridicole, pusă pe jogging într-o pădure eco, cu reminiscenţe de Bambi, cândva în 1977. Aflăm foarte curând, după o uşoară confuzie, că nu e menajera, ci nevasta cât se poate de umilă a unui bogătaş imposibil, interpretat de snobul şi genialul Fabrice Luchini.
În caz că vă întrebaţi din ce a făcut banii, ei bine, veţi afla cu uimire că, deşi nu suntem la Londra, umbrelele sunt o investiţie cât se poate de profitabilă. Industriaşul este prezentat mai degrabă cu toate defectele pe care şi le imaginau şi le induceau comuniştii celor dispuşi să se lase fraieriţi. În plus, deşi e făcut în 2010, deja mulţi se vor duce cu gândul la Dominic Strauss-Kahn când vor constata cum îl tentează pe franţuz funduleţul apetisant nu al cameristei, ci al secretarei Karin Viard (cea care la Cannes, la ediţia 64, joacă în „Polisse", unde e fireşte o poliţistă pe urmele... românilor... din taberele improvizate, de unde sunt salvaţi puradeii puşi ilegal la muncă).
Şi pentru că tot sunt la modă grevele, şi mă gândesc mai ales la recentul „La source des femmes" semnat de R