Consilierul prezidențial pe probleme juridice, Ștefan Deaconu, a răspuns, într-un punct de vedere pentru evz.ro, obiecțiilor avansate de Adrian Năstase, potrivit căruia inițiativa președintelui pentru modificararea Constituției ar fi un demers neconstituțional. Sursa: CODRIN PRISECARU
"Iniţiativa revizuirii Constituţiei aparţine deopotrivă, Preşedintelui României, unui număr de cel puţin o pătrime din numărul deputaţilor sau al senatorilor, precum şi unui număr de cel puţin 500.000 de cetăţeni cu drept de vot. Prevederea Constituţională a art. 150 alin. 1 cuprinde aceste dispoziţii. Gestul Preşedintelui României de a transmite proiectul legii de revizuire a Constituţiei cu modificări aduse propunerii venite din partea Guvernului este perfect constituţional", susține consilierul prezidențial Ștefan Deaconu pentru "Evenimentul zilei".
Acesta a explicat că președintele, în calitate de inițiator, poate transmite Parlamentului, forma finală a proiectului de revizuire. "Constituţia prevede că Preşedintele României nu poate iniţia revizuirea Constituţiei decât la propunerea Guvernului. Guvernul face doar o propunere, urmând ca Preşedintele României, în calitate de iniţiator să transmită Parlamentului forma finală a proiectului de revizuire a Constituţiei", a explicat Deaconu.
Un exemplu care aduce clarificări
Consilierul Ștefan Deaconu a oferit și un exemplu pentru a se înțelege dreptul președintelui de a iniția revizuirea Constituției.
"Preşedintele nu are un rol decorativ de a prelua proiectul Guvernului şi a-l transmite Parlamentului, pentru că o asemenea interpretare ar fi lipsită de sens. În caz contrar, aşa cum Guvernul transmite proiectele de lege direct Parlamentului, tot astfel, ar putea transmite şi proiectul de revizuire a Constituţiei.
Pentru o situaţie similară se poate da exemplul iniţiativelor legislative care aparţin Guvernului