Corpurile actorilor nu sunt niciodată drepte în stilul Yojohan
Compania "Yamanote Jijosha" din Japonia, care a evoluat ieri la Festivalul de la Sibiu, va prezenta, în 8 iunie la Turda şi în 11 iunie la Teatrul Odeon din Bucureşti, piesa "Keisei Hangonko", în regia lui Masahiro Yasuda. "Keisei" înseamnă în japoneză prostituată, iar "hangonko" este fumul de tămâie în care apar stafiile celor morţi.
Este o poveste scrisă de celebrul autor de teatru kabuki Chikamatsu Monzaemon, din epoca Muromachi, personajele fiind pictorul Kano Motonobu, care a fost implicat într-un conflict cu familia Rokkaku din regiunea Omi, şi o prostituată pe nume Miya. Aceasta se îndrăgosteşte de Kano Motonobu, însă cei doi nu se pot căsători oficial. Miya moare de inimă rea, dar se întoarce sub formă de stafie în camera umplută cu fum de tămâie a iubitului ei.
Piesa cuprinde mai multe scene cunoscute în cadrul teatrului kabuki.
Regizorul foloseşte costume contemporane în această poveste din secolul al XVIII-lea
"Dorim, cu această ocazie, ca publicul european să-l cunoască pe dramaturgul japonez Monzaemon Chikamatsu. Acum 12 ani, când am regizat pentru prima oară «Keisei Hangonko», piesa integrală nu se mai juca nici la bunraku, nici la kabuki. Experimentul stilului de joc «Yojohan» era abia la început, iar actorii erau foarte tineri si neexperimentaţi, însă am reuşit să pun în scenă piesa. Din fericire, publicul şi majoritatea criticilor ne-au apreciat foarte mult, iar spectacolul acesta a devenit unul reprezentativ pentru compania «Yamanote Jijosha»", afirma regizorul. Compania a iniţiat pentru antrenamentul actorilor săi "Metoda Yamanote", stilul de joc "Yojo-han", care îşi propune să dezvolte tehnici pentru dialog şi îmbunătăţirea percepţiei corporale. În acest stil, corpul actorilor nu stă niciodată drept, mişcarea este lentă, iar replicile sunt corelate cu miş