În timp ce pe piața locală se confruntă cu un nivel ridicat al contrabandei, companiile de țigarete exportă între 25% și 80% din producția locală în cele mai îndepărtate țări ale lumii.
Piața țigaretelor și-a recăpătat suflul anul acesta, odată cu scăderea comerțului ilicit la mai puțin de 15%. Cei trei mari producători spun că veniturile din primele luni ale anului reflectă deja diminuarea contrabandei, pe fondul acțiunilor autorităților de stopare a fenomenului, dar și ca efect al campaniilor de educare a consumatorilor.
„Menținerea unei presiuni susținute pe controlul frontierei non-UE, dar și a determinării autorităților, nu numai că ar menține constant acest nivel, dar ar crea și premisele scăderii (contrabandei - n.red.) spre pragul de 10%“, spune Adrian Popa, director corporate affairs la British American Tobacco (BAT). Am ajunge astfel la media contrabandei în țările europene, spun reprezentanții industriei. „În comparație cu aceeași perioadă a anului trecut (când nivelul contrabandei era de 36,2% în ianuarie și 32% în martie), vânzările noastre au crescut cu peste 10% și, în același timp, încasările din accize la bugetul de stat au crescut simțitor“, a mai spus oficialul BAT.
Iar o astfel de creștere, pe o piață lovită nu doar de contrabandă, ci și de schimbările cadrului de reglementare, nu este deloc de neglijat. Pentru a-și proteja afacerile de volatilitățile pieței interne, dar și pentru a profita cât mai mult de investițiile realizate în modernizarea fabricilor, producătorii pun accentul pe exporturi. Așa că, în cazul Philip Morris, exporturile au ajuns la circa 80% din producția fabricii, destinația principală fiind Italia. „Acum am început să producem și pentru Japonia, țară în care produsele trebuie să fie de o calitate foarte bună, pentru că reglementările locale permit cumpărătorilor să returneze fără nicio explicație orice pr