De curând, opoziţia şi-a prezentat principalele măsuri economice pe care ar vrea să le aplice dacă ajunge la putere. Ce impact ar avea în economie şi cât de fezabile sunt aceste propuneri?
Transformarea sistemului de impozitare cu cotă unică într-un sistem cu cote progresive simple, dar cu menţinerea cotei de 16% ca o cotă superioară de impunere nu reprezintă o distrugere a cotei unice, ci o îmbunătăţire a sistemului de impunere din punctul de vedere social. De asemenea, ar avea un impact pozitiv asupra consumului pentru că de această măsură va beneficia o mare parte din populaţie. Tinând cont de faptul că rata implicită (adică raportul dintre veniturile încasate la buget din impozitul pe venit şi veniturile reale, inclusiv cele nedeclarate) este de aproape 13%, iar ponderea veniturilor din impozitul pe venit în veniturile bugetare este redusă, consider că impactul acestei măsuri asupra bugetului va fi nesemnificativ.
Cota cumulată pe angajat şi angajator a contribuţiei de asigurări sociale (CAS), de 44,4 % din fondul brut de salarii, este foarte ridicată şi poate fi redusă. Cu 5% sau 3%, este de discutat şi este necesar de realizat un studiu de impact în acest sens pentru a afla optimul. Însă reducerea trebuie realizată, pentru că avem în acest caz o rată implicită de impozitare de doar 25%. Bulgaria, cu o cotă cumulată de CAS de 30%, are aceeaşi rată implicită de impunere. De asemenea, consider că acelaşi nivel de venituri obţinute din CAS se poate atinge şi cu un nivel mai mic al cotei (efectul Laffer: o cotă mare nu presupune venituri mai mari, iar acelaşi nivel de venituri se poate realiza şi prin utilizarea unei cote mai mici).
Pe termen scurt, probabil că încasările din CAS vor scădea, dar pe termen lung probabil vor ajunge la un nivel cel puţin egal cu cel de dinainte de reducerea cotei CAS-ului. În plus, va fi o stimulare a mediului priva