Dante Gabriel Rossetti, Lilith
Expoziţia "Cultul frumosului: mişcare estetică. 1860-1900" de la Victoria and Albert Museum din Londra, deschisă până în 17 iulie şi itinerată în toamnă la Musée d'Orsay din Paris, reuneşte peste 250 de picturi, sculpturi, piese de mobilier, veşminte, bijuterii, desene, fotografii, menite să ilustreze această perioadă. Cuvântul de ordine al lui Théophile Gauthier şi-a găsit o strălucită aplicare în mişcare estetică dezvoltată în Marea Britanie între 1860 şi 1900. Pictura, literatura, artele decorative şi aplicate s-au unit atunci în căutarea frumosului absolut şi ideal.
Arta, arhitectura şi artele decorative ale epocii victoriene, marcate de academism, cu o supraabundenţă ornamentală, realizate cu metode de fabricare industrială, păreau în ochii unora dintre artiştii tineri un amalgam al stilurilor. Ei au creat atunci o mişcare ce avea în centrul preocupărilor cultul pentru frumos. Această idee clară şi revoluţionară, dorinţa de a găsi o nouă frumuseţe, idealizată, va deveni, în anii 1860, unicul obiect al căutărilor artistice ale susţinătorilor "estetismului", la început un cerc restrâns de tineri creatori şi prietenii lor londonezi. Scenele pictate nu trebuiau să spună o poveste, nici să propună un sentiment moral sau exemplar. Sculpturile ofereau numai o plăcere vizuală. Poezia, practicată adesea de aceiaşi artişti (Dante Gabriel Rossetti şi William Morris scriau şi versuri), căuta, de asemenea, frumuseţea în cuvinte, sonorităţi, ritmuri. "Poeme şi balade" scrisă în 1866 de Algernon Swinburne este considerată prima culegere a estetismului. O selecţie din aceste poeme a fost recitată în expoziţie.
Gloria unei frumuseţi senzuale
Dante Gabriel Rossetti, Bocca Baciata
Stephen Calloway, comisarul expoziţiei, afirma că "esteţii căutau să scape de urâţenia vieţii epocii. Ei considerau că scopul oricărei arte a