Proiectul privind taxa auto stabileşte că prima vânzare a unei maşini e luată în calcul din momentul intrării în vigoare a acestui act normativ, chiar dacă respectivul vehicul a mai fost tranzacţionat în România. În cazul maşinilor mai vechi, taxa ajunge să fie mai mare de câteva ori decât valoarea modelelor respective.
Varianta de calcul prezentată în proiect conduce şi la câteva rezultate absurde, mai ales pentru că se referă şi la autovehiculele aflate deja în circulaţie în România.
Astfel, la unele maşini mai vechi, taxa ajunge să fie mai mare de câteva ori decât valoarea de piaţă a respectivelor modele. Astfel, în cazul unei Dacia 1310 din anul 2002, taxa este de 1.995 de euro (cu reducerea de 30%), în timp ce modelul respectiv poate fi găsit, pe site-urile de profil, la sume între 900 şi 1.400 de euro.
În cazul unui Aro 320 Pick-up, cu motor de 3.119 de cm cubi, fabricat în 1996, taxa de poluare este de 29.661 de euro. Maşina respectivă (preferată în special de agricultori) este evaluată, în momentul de faţă, la 1.500- 2.000 de euro.
Taxe de peste 10.000 de euro vor fi plătite pentru toate autovehiculele de peste 2.000 de cm cubi, mai vechi de 14 ani. Practic, cei care deţin autoturisme fabricate până în 1997 nu le vor mai putea vinde.
Cel mult le vor putea înscrie în programul „Rabla" şi vor primi un voucher de 3.800 de lei, deşi valoarea de piaţă a autovehiculelor lor este mai mare. Acest lucru este valabil doar în cazul celor care au şi banii necesari pentru achiziţionarea unei maşini noi.
Prima vânzare, când vrea statul
Noul proiect prevede că vor fi taxate atât maşinile second-hand cumpărate din străinătate, cât şi cele achiziţionate din România. Pentru autoturismele din ţară, taxa va fi aplicată la „prima vânzare" care va fi considerată astfel, după intrarea în vigoare a actului normativ.