La examenul de bacalaureat, în urma susţinerii probei de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală, examinatorii stabilesc nivelul de competenţă al candidatului. Elevii obţin unul din următoarele rezultate: utilizator experimentat, utilizator avansat, utilizator mediu.
Elevii care participă astăzi la proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română trebuie să dovedească următoarele competenţe: că citesc corect, cursiv şi expresiv un text literar sau nonliterar, că înţeleg mesajul textului, că pot exprima un punct de vedere printr-un discurs coerent, că folosesc corect limba literară etc. Vă prezentăm două modele de subiecte. Fiecare text trebuie citit de elev cu voce tare în faţa comisiei.
Model 1 de subiecte la BAC 2011:
"Conformarea faţă de un model elaborat de o cultură nu se rezumă la înveşmântarea formelor umane, ci împrumută şi aspectul unor intervenţii directe. Tatuajele sau inciziile, alungirile craniului sau modificările danturii, machiajele ceremoniale şi mutilările religioase, tunsorile sau coafurile cu semnificaţii riguroase sunt numai câteva dintre modalităţile de a acţiona asupra corpului cu scopul de a-l remodela. Aceste intervenţii nu sunt motivate numai de o estetică corporală consacrată de tradiţiile locale. În toate civilizaţiile, corpul este considerat suport al forţei vitale, al sufletului, şi devine, din această cauză, obiectul unor interpretări mitice. Tehnicile de a aspectului vizibil al persoanei au, de cele mai multe ori, menirea de a corecta formele, de a le oferi semnificaţiile profunde precizate de mit. Mărcile corporale, cu funcţii magice sau religioase, nu au numai rostul de a proteja, de a ne neutraliza orice acţiune malefică orientată împotriva persoanei, ci constituie adevărate sisteme de semne care compun aproape un limbaj. Ca orice limbaj, nici acesta nu ar