Parlamentul European a adoptat revizuirea regulilor de taxare pentru transportul rutier de marfă (\"Eurovigneta\"). Conform noului document, Eurovigneta va include plata de către transportatori a costului poluării atmosferice şi sonore, în plus faţă de taxa pentru utilizarea autostrăzilor.
Veniturile obţinute din aceste taxe vor fi utilizate pentru finanţarea în viitor a unui sistem de transporturi mai performante şi mai puţin poluante.
Raportorul belgian Said El Khadraoui a subliniat că acest compromis marchează o etapă importantă pentru politica de transporturi pentru următorii zece ani oferind "statelor membre, pentru prima dată, posibilitatea de a include costurile externe (...) şi de a utiliza mai bine o largă gamă de taxe de utilizare pentru îmbunătăţirea mobilităţii".
Vor putea fi astfel adăugaţi preţului utilizării infrastructurilor, în medie, trei-patru cenţi (pe vehicul / pe km) aceștia fiind necesari acoperiri costurilor externe determinate de transportul rutier, începând cu poluarea aerului şi a zgomotelor emise. În afara reţelelor de transport transeuropean, directiva se va aplica şi transportului pe autostrăzi, dispoziţiile sale fiind aplicabile vehiculelor mai mari de 3,5 tone. Dacă un stat membru doreşte să acorde derogări pentru vehicule de până la 12 tone, va trebui să notifice Comisiei motivele pentru care acordă aceste derogări.
Statele membre se angajează în schimb să investească 15% din încasările globale în reţelele de transport transeuropean. Restul încasărilor ar trebui să servească la atenuarea efectelor negative şi dezvoltarea ansamblului sistemului de transporturi durabile. Pentru a favoriza transparenţa şi dezbaterea publică, deputaţii au inclus în textul directivei obligaţia statelor membre de a informa cu regularitate Comisia cu privire la tarifele aplicate şi utilizarea redevenţelor.
Camioanele cu motoa