Noile prevederi privind inregistrarea firmelor in scopuri de TVA adancescsi mai mult birocratia fiscala din Romania, avertizeaza consultantii citati deDailyBusiness.ro. Criteriile de autorizare, prevazute de OrdinulMFP nr. 1984/2011, nu rezolva decat intr-o anumita masura problema evaziunii,lansand multe portite celor care vor sa insele statul.
Ministerul Finantelor incearca sa scape de firmele fantoma care au prejudiciat statul cu miliarde de euro prin mecanismul recuperarii TVA-ului. Firme care, functionand din sedii fictive sau cu actionari si administratori greu de depistat sau cu identitati false, se inregistreaza ca platitori de TVA, emit facturi cu TVA pe care il colecteaza de la cumparatori, dupa care pur si simplu dispar.
Pentru a limita accesul infractorilor economici la banul public, "specialistii" statului au decis sa acorde dreptul de inregistrare in scopuri de TVA doar agentilor economici care, printre altele, au un sediu, iar managerii nu au cazier fiscal. Selectia se realizeaza pe baza unei grile, care calculeaza un punctaj in functie de 6 criterii si 25 de indicatori. Daca aduni minim 45 de puncte, primesti viza, altfel trebuie sa o iei de la capat.
Cel mai important criteriu il constituie sediul. In conditiile in care multe dintre firmele fantoma functioneaza la casute postale sau isi schimba sediile ca pe batiste, expertii Ministerului Finantelor acorda cel mai mare punctaj (10 puncte) pentru companiile care au un sediu in proprietate sau un contract de inchiriere pe termen lung.
Apoi, pentru a putea obtine avizul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), actionarii si administratorii firmei trebuie sa aiba cazierul curat ca lacrima (10 puncte). In plus ar trebuie sa fie cetateni UE daca viseaza sa emita facturi si sa recupereze TVA in Romania. Daca nu sunt cetateni cu patalama europeana, nu vor primi