Lucrările de construire a infrastructurii rutiere din România au suferit în perioada 2000-2009 în România cea mai mare creştere de preţuri din Europa Centrală şi de Est (ECE).
Totodată România deţine un alt record nedorit. Este ţara în care lucrările de şosele, câştigate la licitaţie tocmai pentru că firma câştigătoare solicitase preţul cel mai mic, se scumpesc cel mai mult după semnarea contractului. Aspectele apar într-o analiză numită "Jaspers" efectuată la solicitarea Comisiei Europene şi a Băncii Europene de Investiţii asupra unor proiecte derulate în nouă ţări din Europa Centrală şi de Est.
Fiind un raport care îşi propune nu atât să critice, cât să ajute ţările în cauză să îşi amelioreze capacitatea de a construi ieftin şosele tonul raportului este mai degrabă unul diplomatic, blând. Printre rânduri autorii raportului vorbesc însă de slaba capacitate a Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), de contractele ce îşi măresc valoarea sau de proasta pregătire a proiectelor.
Proiecte scumpite şi de patru ori
Specialiştii au strâns date în fiecare ţară analizată privitoare la un coş de proiecte de infrastrcutură rutieră. A fost analizată evoluţia preţurilor acestora în diferite momente. Dacă diferenţa între preţul iniţial estimativ al Ministerului Transporturilor şi cel la care se semnează contractul este rezonabilă, ei bine, ea devine maximă între momentul la care se atribuie prin licitaţie contractul şi cel la care proiectul în cauză este definitivat.
Cu alte cuvinte, constructorii cer iniţial preţuri mici , Compania de Autostrăzi îi crede pe cuvânt iar apoi ei, cu acceptul companiei, umflă bine preţurile până când obţin profituri frumuşele. "Urmărind diferenţele de preţ dintre momentul la care proiectul a fost licitat până când acesta este încheiat există riscuri crescute în România ca diferenţele