Să construieşti numai din voce o lume, să însufleţeşti astfel o carte şi să pui în lumină un spirit şi un stil este „o atracţie fantastică“ şi „un dar imens“, spune cunoscuta actriţă Irina Petrescu. La recent încheiata ediţie a Salonului Internaţional de carte Bookfest, actriţa a participat la lansarea audiobookului „Jurnalul din jurnal: 1941-1947“, de Monica Lovinescu, alături de alte „cărţi vorbite“.
„Adevărul": Vă număraţi printre cei câţiva actori români care au realizat audiobookuri la Humanitas. sunteţi una dintre „vocile" acestei edituri.
Irina Petrescu: Prima dată am înregistrat fragmente din „Jurnalul unei fete greu de mulţumit", de Jeni Acterian. După aceea a urmat „Morţii vârstnici să cedeze locul morţilor tineri", o nuvelă din „Iubiri caraghioase", volumul lui Milan Kundera, scris înainte ca prozatorul să plece la Paris. Apoi le-a venit rândul unor extrase din jurnalul Monicăi Lovinescu.
Cum a fost să întruchipaţi două memorialiste care însemnă mult în cultura română, două spirite atât de puternice?
Pe jumătate la îndemână, pe jumătate foarte greu. La adăpostul unei personaj care scrie la persoana I, inclus într-o piesă sau într-un scenariu radiofonic, te confrunţi cu un subiect de compoziţie. Am făcut şi un spectacol de teatru radiofonic - cu atmosferă, puţină muzică şi dialog - pornind de la jurnalul lui Alice Voinescu, un spectacol foarte frumos şi un personaj care mi s-a potrivit. Cât despre audiobookul cu fragmente din jurnalul Monicăi Lovinescu, aşa cum spuneam şi la lansarea de la Bookfest, trebuie să precizez că mi-a fost îngrozitor greu, pentru că e vorba despre o voce cunoscută. Cei de vârsta mea îi cunosc glasul absolut inconfundabil. M-am străduit s-o recompun, cu glasul şi cu ritmul ei interior, ceea ce a fost aproape aberant. M-a salvat Mihaela Coman, directoarea Humanitas Multimedia, care mi-a spus că