Părinţii europeni plătesc miliarde de euro anual pe cursuri suplimentare pentru copiii lor, iar fenomenul este în creştere, potrivit raportului "Provocările educaţiei din umbră", realizat de un grup de experţi pentru Comisia Europeană. În România, suma plătită anual pentru meditaţii este estimată la 300 de milioane de euro, potrivit documentului. Aceasta, în condiţiile în care numai 1.443 de profesori au declarat în 2009 la ANAF că au câştigat venituri suplimentare din meditaţii. Potrivit Fiscului, câştigul mediu din lecţii particulare a fost de 2.803 lei, iar cea mai mare sumă câştigată - 80.273 lei.
Dacă, în Europa de Vest, lecţiile particulare sunt asigurate în general de firme - unele dintre ele devenite multinaţionale în ultimii ani - în România, majoritatea meditatorilor sunt profesori cu normă întreagă, care îşi rotunjesc veniturile. De altfel, raportul precizează că salariile profesorilor români sunt foarte mici, iar cei care dau meditaţii nu vorbesc niciodată despre profit, ci despre "supravieţuire" sau "acoperirea nevoilor zilnice".
Meditaţiile cu profesorul de la şcoală, o problemă
Problema apare însă acolo unde elevii sunt meditaţi chiar de către proprii profesori - aproximativ 40%, potrivit unui studiu realizat anul trecut. Aceasta, în condiţiile în care 50% dintre părinţii chestionaţi spun că plătesc lecţii particulare pentru copiii lor.
Studiul avertizează că practica meditaţiilor acordate de profesorii de la clasă este "problematică", deoarece există riscul ca profesorii sa reducă efortul depus la şcoală, pentru a avea cât mai mulţi elevi la meditaţii. Un alt pericol îl reprezintă favoritismul, arată studiul. "E ca şi cum ai da şpagă pentru o notă mai bună," spune Marian Preda, decanul Facultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială din Bucureşti.
O altă problemă este aceea că de lecţii particulare beneficiază