Facebook a înregistrat în prima jumătate a acestui an o creştere constantă a atacurilor şi evenimentelor de securitate, cu efecte imediate asupra utilizatorilor neglijenţi.
Primele 6 luni ale anului 2011 au confirmat previziunile privind riscurile majore de securitate descrise de către principalii jucători de pe piaţa soluţiilor de securitate IT. Dintre acestea, cel mai “prolific” segment rămâne cel al reţelelor sociale.
Campanii complexe ce speculează personalităţi sau evenimente de prima pagină – dezastrul din Japonia, uciderea lui Bin Laden, vedete pop ca Miley Cyrus sau Justin Bieber- au prejudiciat mii de utilizatori Facebook de pe întregul glob.
Efectele acestor atacuri includ pierderea accesului la propriile conturi Facebook sau compromiterea totală a acestora, scurgerea de date personale, atât ale utilizatorilor vizaţi cât şi ale celor din lista lor de contacte, distribuirea involuntară de aplicaţii şi cod infectate şi pot chiar avea implicaţii în viaţa socială şi profesională a deţinătorilor de conturi, prin afectarea negativă a imaginii şi pierderea controlului asupra unor posibile informaţii cu caracter personal sau confidenţial. De altfel, simplul fapt că utilizatorii continuă să fie destul de neglijenţi în privinţa informaţiilor stocate în baze de date externe, cum este cazul Facebook, alimentează interesul hackerilor în această zonă şi perpetuează atacurile acestora.
Hackerii nu au revoluţionat tehnicile folosite în atacurile din 2011, acestea fiind doar mici variaţiuni pe o formulă ce pare să aibă în continuare succes. Complexitatea acestora se rezumă doar la folosirea unei “momeli” ce atrage atenţia unui număr suficient de mare de utilizatori şi ataşarea unei componente malware. Cibercriminalitatea în mediul social media exploatează linkuri, videoclipuri sau aplicaţii pe care utilizatorii sunt convinşi cu uşurinţă să le acc