Automobilele electrice îşi fac timid loc pe piaţa locală, însă lipsa unei infrastructuri de alimentare şi preţurile foarte ridicate îi ţin deoparte pe clienţi. Sursa: AP PHOTO
România a intrat în "hora" automobilelor electrice, însă jocul e abia la început. Chiar dacă unii producători auto au lansat deja pe piaţa locală primele maşini electrice, drumul până la succes este foarte lung. Principalele provocări rămân diferenţa mare de preţ între maşinile electrice şi cele cu propulsie clasică, precum şi dezvoltarea unui sistem de staţii electrice de încărcare disponibil la scară mare.
Pentru aceasta din urmă, producătorii auto caută soluţii cot la cot cu companiile din domeniul energiei. De pildă, Renault a semnat recent un parteneriat cu Schneider Electric, Siemens şi Electrica, pentru dezvoltarea infrastructurii necesare vehiculului electric în România. Un grup mixt de lucru va dezvolta în următoarele trei luni un plan complet pentru implementarea şi întreţinerea reţelei de încărcare pentru maşinile electrice.
"Staţiile de reîncărcare pot fi instalate în clădiri de birouri, în spaţii comerciale, în parcările publice sau rezindenţiale, fiind uşor de utilizat, sigure, disponibile şi eficiente energetic", spun reprezentanţii Schneider Electric România.
Cost redus de utilizare
Când va apărea însă prima staţie de încărcare, chiar şi la nivel experimental, nu se ştie. Pentru cele două modele electrice lansate în România - Citroën C-Zero şi Mitsubishi i-MiEV - încărcarea se poate face la orice priză obişnuită, chiar şi de acasă, spun furnizorii. Timpul de alimentare pentru o încărcare completă este, de regulă, de circa 6 ore, însă provocarea companiilor din domeniu este de a face ca maşinile electrice să fie alimentate în câteva minute la staţiile de încărcare, la fel ca modelele pe carburanţi.
Dată fiind a