După cea mai mare nenorocire pe care a cunoscut-o Japonia în ultimii 50 de ani, numeroase semnale de alarmă au venit din industria auto.
Diverşi constructori de automobile au fost afectaţi direct, iar alţii indirect din cauza unor furnizori de componente care au site-uri industriale acolo. S-au dat publicităţii evaluări care vorbeau de foarte multe miliarde de euro pierderi în acest an. Chiar mai mult, s-a vorbit uneori de un dezastru economic comparabil cu cel natural. Evident, cei mai afectaţi de tsunami şi cutremur au fost producătorii japonezi.
Honda, Nissan sau Mitsubishi au comunicat periodic despre lupta de revenire la normal. Însă Toyota, actualul lider mondial, are cel mai mult de pierdut. Recent, presa internaţională a acreditat ideea că producătorul nipon va pierde poziţia de lider în faţa lui GM, corporaţia americană renăscută spectaculos cu profituri sănătoase de multe miliarde de dolari. Unii chiar au prognozat că s-ar putea să cadă pe locul trei fiind posibil să fie depăşită de grupul VW. Oare să fie aşa?
Într-un interviu recent acordat în exclusivitate revistei „Auto Pro", Didier Leroy, preşedintele Toyota Motor Europa (TME), şi unul din cei patru Chief Regional Officer, afirma că estimările iniţiale au fost mai pesimiste decât evoluţia ulterioară. „Nu pot vorbi în numele întregii companii, dar pentru Europa pot afirma că nu vom avea vânzări mai mici decât anul trecut. 2010 a fost primul an cu profit pentru Toyota Europa. Mă vedeţi pe mine mergând înapoi?", afirma Leroy.
Executivul TME a precizat că au fost una-două luni mai dificile, dar, începând cu iunie, lucrurile revin la normal în toată regiunea sa de competenţă. „Pentru anul 2011, planul era de 10% creştere. Deocamdată nu am renunţat la acest obiectiv!", chiar dacă va fi greu de atins aşa cum recunoaşte Leroy. Situaţia în Japonia nu este deloc plăcută, afectând pro