Rusia și Coreea de Sud vor fi noi piețe de desfacere pentru producătorii de mezeluri din România. Compania Cris-Tim va intra anul acesta pe cele două piețe după ce a pătruns deja în alte 12 state europene. Tot spre export se îndreaptă și gândul patronului de la Kosarom care vrea să vândă în afara țării jumătate din producție.
Peste 90% din mezelurile consumate în România sunt de producție autohtonă, iar pentru că piața locală este deja prea mică, puterea de cumpărare a scăzut și nu dă semne de redresare, producătorii români doresc să se extindă la export.
”În prezent, avem o cotă de export de 12%, dar intenţionăm să ne orientăm mai mult pe export deoarece consumul pe piaţa internă a scăzut foarte mult în acest an şi cred că se va menţine la fel în următorii doi, trei ani. Pentru sfârşitul anului estimăm o cotă de export de 20-25%, astfel încât în 2012 să ne apropiem de 30-40 de procente”, a precizat directorul general Cris-Tim, Radu Timiş, la un seminar legat de industria alimentară. La ora actuală, exporturile Cris-Tim sunt către 12 ţări, respectiv către 63 de clienţi.
Pentru a face față pe piața externă, producătorii români trebuie să meargă cu produse de calitate superioară, dar cu prețuri mici.
”România are potențial și producem încă mai ieftin pentru că energia este mai ieftin, dar îngrijorătoare este puterea de cumpărare scăzută. Așa că dacă acum exportăm în opt țări, vrem ca în următorii doi-trei ani să mergem cu 40-50% din producția de preparate din carne spre export și comerț intracomunictar”, a arătat directorul general Kosarom, Neculai Apostol.
Piaţa mezelurilor din România este estimată la peste un miliard de euro anual, principalii jucători fiind CrisTim, Capofrio, Aldis şi Caroli.