Foarte puţini români folosesc serviciile bancare pe internet şi încă mai puţini sunt cei care fac plăţi online. Dintr-un total de 9,6 milioane de români care fac operaţiuni bancare, doar 4% îşi verifică contul prin internet banking şi 3% fac tranzacţii online, arată studiul GfK Financial Market Data System (FMDS). Sursa: Vlad Stanescu
Potrivit studiului, dintr-o medie de 4,5 activităţi derulate pe internet, 4,2 sunt pentru informare, comunicare şi amuzament, un număr foarte redus de utilizatori accesând internetul pentru tranzacţii.
Totodată, doar 3% dintre români fac plăţi online cu cardul, faţă de 9% în Austria. Şi numai 1,6% dintre concetăţenii noştri efectuează plăţi de pe telefonul mobil, faţă de 29% în Austria.
Totodată, doar 3% au achiziţionat un serviciu financiar prin intermediul internetului.
Deşi, la nivel global, există o tendinţă de creştere a utilizării serviciilor bancare pe internet, România are una dintre cele mai mici rate de penetrare din regiune: 4%, faţă de 42% în Cehia, 34% în Austria sau 13% în Croaţia. Numai Bulgaria se află în urma noastră la acest capitol, cu 2% penetrare.
De ce românii nu plătesc pe net
"În orice domeniu, nivelul scăzut de familiarizare cu tehnologii noi îngreunează adoptarea lor, iar serviciile financiare online nu fac excepţie. Chiar mai mult, în cazul lor temerile care îi împiedică pe consumatori să încerce să facă plăţi sau să cumpere produse financiare online sunt mai mari decât în cazul altor servicii noi, pentru că riscul unor pierderi este perceput mai acut. În plus, mulţi români nu au găsit încă o motivaţie suficient de relevantă care să îi facă să se informeze mai mult şi să facă primul pas", declară Anca Zamfirescu, senior research consultant, expert în piaţa financiar-bancară la GfK România.
Reprezentanţii GfK spun că, în România,