Studiu amplu în 20 de şcoli din Bucureşti, Cluj, Galaţi, Dâmboviţa: De ce abandonează tot mai mulţi copii şcoala? Primul răspuns: sărăcia. ”Mama nu are posibilităţi financiare. Aşa că m-aş duce o săptămână la muncă şi o săptămână la şcoală, dacă s-ar putea”, spune un elev de clasa a VIII-a, de la Şcoala 22 Bucureşti.
”Elevii, deşi copii (6-11 ani), sunt învăţaţi cu munca de mici; practic, sunt exploataţi de părinţi să îngrijească de cei mai mici decât ei sau de gospodărie”, au descoperit autorii studiului la Şcoala Iazu, din Dâmboviţa.
”Îi trimit la şcoală doar ca să scape de el acasă sau pentru că ştie că trebuie să facă obligatoriu cele 8 clase sau 10, câte sunt acum”, afirmă directoarea şcolii 73, din Bucureşti, despre unii dintre elevii săi. Iar un profesor de la aceeaşi şcoală completează: ”Majoritatea copiilor sunt singuri de dimineaţa până seara. Copilul pleacă singur la şcoală, nici nu ştie părintele cum se îmbracă, dacă mănâncă ceva”.
Studiul a fost realizat la comanda Fundaţiei Dezvoltarea Popoarelor, de un colectiv didactic coordonat de conferenţiarul universitar doctor Adrian-Nicolae Dan. Potrivit acestuia, „absenteismul, abandonul şi performanţa şcolară redusă sunt atât cauzele, cât şi efectele unor procese complexe, strâns legate între ele: sărăcie, şomaj, investiţii reduse, conjuncturale, în infrastructura şcolară (mai ales în mediul rural, urbanul mic sau şcolile „rău famate” de la periferia marilor oraşe), neputinţa părinţilor, profesorilor şi a comunităţii, atitudinea contradictorie a societăţii cu privire la educaţie.”
Sunt o treime mai puţini şcolari decât în urmă cu 8 ani
Abandonul şcolar se manifestă tot mai acut, de la un an la altul. Astfel, potrivit datelor oficiale, dacă în anul şcolar 2001/2002 în învăţământul gimnazial (clasele V-VIII) erau înscrişi 1.291.338 de copii, în anul şcolar 2008/20