Infrastructura feroviara, afectata si de degradarePiata de fier vechi infloreste pe spinarea CFR SA. Scumpirea cuprului a crescut alarmant furturile de componente de cale ferata, astfel ca valoarea pagubelor inregistrate de compania nationala a fost de 21 de ori mai mare in primul trimestru, fata de aceeasi perioada din 2010.
Daca in primele trei luni din 2010, furturile de componente de cale ferata au creat CFR SA pagube de 1,5 milioane lei, in primul trimestru din acest an valoarea lor a ajuns la 31,9 milioane lei, potrivit unor date puse de companie la dispozitia DailyBusiness.ro.
Astfel, media lunara a furturilor din primul trimestru a depasit nivelul de 10 milioane lei (2,4 milioane euro). In tot anul 2009, furturile au totalizat 2,3 milioane euro. Mai mult, pagubele din primul trimestru al lui 2011 sunt de aproape doua ori mai mari fata de cele raportate pe intreg anul trecut.
In 2010, hotii de fier vechi au produs o paguba de peste 18,5 milioane de lei, adica aproximativ 4,3 milioane de euro, nivel aproape dublu fata de 2009.
Hotii fura de la cabluri de alimentare, sisteme de semnalizare, cabluri de telecomunicatii, sine de traverse inlocuite, buloane si placi metalice de prindere.
Cuprul, cel mai valoros component al cablurilor de cale ferata, este vandut catre centrele de colectare fier vechi cu 17-20 lei/kilogram. Mai departe, este exportat la un pret de peste doua ori mai mare, potrivit unor surse din piata de fier vechi.
Pretul cuprului tranzactionat pe bursele de marfuri ar putea creste la 12 dolari/kilogram pana la finele anului, de la maximul de 10,2 dolari/kilogram atins in februarie, datorita revenirii cererii din China, potrivit unui analist de la Barclays Capital.
Pe ruta Bucuresti-Constanta au avut loc probleme chiar sambata dimineata, cand persoane necunoscute au furat