În ultima jumătate de secol, Toyota s-a extins şi a prosperat pe baza unui principiu simplu: a fost întotdeauna capabilă să fabrice automobile în Japonia şi să le vândă profitabil pe alte pieţe ale lumii, scrie The Wall Street Journal.
Acum însă formula nu mai funcţionează sub presiunea unui yen cu o valoare în creştere şi a efectelor cutremurului din 11 martie care i-a afectat puternic fabricile din Japonia.
Recent, compania a raportat câştiguri în scădere cu 77% pe primul trimestru, în principal pe fondul pierderilor însemnate înregistrate de operaţiunile sale japoneze. Cota deţinută din piaţa mondială în primul trimestru a scăzut pe locul trei pentru prima dată de când compania a devenit lider mondial în 2008.
O problemă importantă din perspectiva profiturilor a fost legată de aprecierea yenului, nivelul ridicat al monedei locale erodând marjele înregistrate în mod normal de companie pe autovehiculele exportate.
"Din poziţia de CFO trebuie să-mi pun semne de întrebare privitoare la menţinerea producţiei în Japonia", a declarat Satoshi Ozawa, directorul financiar al Toyota.
Comentariul a fost unul extrem de sincer pentru o companie care susţine ideea menţinerii vastelor operaţiuni în Japonia, părând în acelaşi timp să semnaleze un conflict cu CEO-ul Akio Toyoda, care a replicat: "Toyota este o companie japoneză care-şi va menţine baza producţiei în Japonia".
Toyota şi cele două mari rivale ale sale Honda şi Nissan sunt giganţi ai exporturilor a căror creştere a contribuit puternic la ascensiunea Japoniei ca putere economică mondială în anii '70. Numai jumătate din autovehiculele produse de acestea în Japonia sunt vândute pe piaţa internă. Acest lucru este extrem de neobişnuit pentru industria auto actuală, unde marii producători fabrică autovehicule pe pieţele unde le comercializează.
Aprecierea yenului şi cutremurul au scos