Marijn Rademaker
Prestigiosul „Stuttgarter Ballett" a sărbătorit recent o jumătate de veac de existenţă printr-o serie de manifestări cuprinzând piese din repertoriul clasic şi contemporan al Casei, terminate cu o gală care a adus în oraş numeroşi artişti legaţi într-un fel sau altul de această instituţie, un public internaţional şi pe prietenii marii dansatoare Marcia Haydée, muza lui John Cranko, stea a companiei în epoca ei de aur şi directoare a ei până în urmă cu 15 ani.
"Baletul din Stuttgart" îşi originile în compania lui Jean-Georges Noverre, maestru de balet la Curtea lui Carol al II-lea, duce de Würtemberg, între 1760 şi 1767. A fost condus apoi, din 1824 până în 1828, de dansatorul şi coregraful italian Filippo Taglioni şi de fiica sa Maria, faimoasă balerină în epoca romantică.
Dar aventura lui începe, de fapt, în 1961, prin venirea la conducere a lui John Cranko. Vestitul dansator şi coregraf sud-african a creat aici aproximativ 40 de coregrafii, de la stilul clasic la cel contemporan. Baletul său „Oneghin", din 1965, pe muzica lui Ceaikovski, dar şi „Romeo şi Julieta" şi „Îmblânzirea scorpiei", pentru a aminti numai câteva, au cunoscut un succes planetar. Coregraful John Cranko a fost sufletul Baletului din Stuttgart până la moartea sa, în 1973.
Roland Vogel şi Jiri Lelinek în Edward II de Markus Benk
I-a urmat brazilianca Marcia Haydée, prestigioasa balerină şi coregrafă. Din 1996, compania este condusă de canadianul Reid Anderson, care a urmat calea trasată de cei doi înaintaşi ai săi, păstrând patrimoniul acelei perioade glorioase, căutând, în acelaşi timp, noi creatori. Chiar dacă alegerea lor nu a fost întotdeauna cea mai inspirată, calitatea soliştilor şi a corpului de balet a păstrat compania în rândul „Marilor Case de Dans". Continuitatea şi viitorul ei sunt asigurate de şcoala de aici, în care dansatorii, chiar da