Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va trece la tarifarea întregii reţele de autostrăzi din România. În prezent se analizează atât valoarea viitoarei taxe de autostradă, cât şi modul în care vor fi colectaţi banii strânşi, afirmă Daniela Drăghia, director general al companiei.
Dorinţa directorului general de a taxa atât vechea autostradă Bucureşti-Piteşti - construită anterior anilor '90 cât şi viitoarea rută Bucureşti-Ploieşti-Braşov contravine declaraţiilor recente ale ministrului Transporturilor, Anca Boagiu. Potrivit Mediafax, ea spusese că doar autostrăzile de pe Coridorul IV de transport pan-european (adică Nădlac-Sibiu-Piteşti) vor fi cu plată. Valoarea taxei, spunea Boagiu recent, va fi cunoscută de abia în 2015 când se vor încheia lucrările. Plata autostrăzilor ar fi o condiţie impusă de Comisia Europeană pentru a ne în continuare banii din fondurile structurale.
Ce spun directivele UE
Oficial, directiva 62 din 1999 a Comisiei Europene impune statelor membre taxarea autostrăzilor precum şi nivelul minim aplicabil doar în cazul transportului greu de marfă şi doar pe reţeaua europeană de transport. Nu există prevederi pentru transportul de pasageri, politica tarifării fiind lăsată la latitudinea fiecărei ţări.
"Comisia Europeană a impus condiţii clare, atunci când ne-au dat finanţarea, şi anume taxarea autostrăzilor. Vorbim de Coridorul IV, dar şi de celelalte autostrăzi deja construite. Întreaga reţea va fi taxată", a precizat Drăghia. Declaraţii privitoare la existenţa acestei solicitări din partea CE fuseseră făcute şi de fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu.
"Dacă vom trimite în această lună cererea la Comisia Europeană pentru taxarea autostrăzilor, ei au termen de şase luni pentru a ne răspunde. Asta înseamnă că la începutul anului viitor vom afla toate detalii