Asculta Jurnalul de Mediu Radio France Internationale - HotNews.ro
Descarca fisierul audio in format MP3
Transportul rutier: Parlamentul European introduce principiul "poluatorul plateste"
Revizuirea regulilor de taxare pentru transportul rutier de marfa ("Eurovigneta") va include plata de catre transportatori a costului poluarii atmosferice si sonore, in plus fata de taxa pentru utilizarea autostrazilor. Textul adoptat de catre deputatii europeni, cu 505 voturi "pentru", 141 "impotriva" si 17 abtineri garanteaza faptul ca veniturile obtinute din aceste taxe vor fi utilizate pentru finantarea in viitor a unui sistem de transporturi mai performant si mai putin poluant.
3-4 eurocenti vor putea fi astfel adaugati pretului utilizarii infrastructurilor pentru a acoperi costurile externe determinate de transportul rutier, incepand cu poluarea aerului si a zgomotelor emise, informeaza europarl.ro. Directiva se va aplica si transportului pe autostrazi, dispozitiile sale fiind aplicabile vehiculelor mai mari de 3,5 tone. Daca un stat membru doreste sa acorde derogari pentru vehicule de pana la 12 tone, va trebui sa notifice Comisiei motivele pentru care acorda aceste derogari.
Camioanele cu motoare mai putin poluante vor fi exonerate de la plata taxelor pentru poluare atmosferica pana la 1 ianuarie 2014 pentru categoria de emisii EURO V si psna la 1 ianuarie 2018 pentru EURO VI. in zonele sensibile si de munte, o majorare de pana la 25% va putea fi adaugata costurilor externe pentru categoriile cele mai poluante (EURO 0 psna la EURO II), aceasta fiind extinsa la 1 ianuarie 2015 si categoriei EURO III. Pentru o gestiune mai eficienta a traficului, pot fi aplicate variatii ale taxei Eurovigneta.
Acestea trebuie insa aplicate intr-un mod neutru din punct de vedere al veniturilor. Variatia taxei po