Piaţa locală a contabilităţii, auditului şi taxelor a crescut în perioada de criză, reuşind să înregistreze anul trecut un avans de 10-15%, de la circa 1,8 mld. lei (427 mil. euro) în 2009, estimează Manuela Furdui, managing partner al Finexpert, una dintre cele mai importante firme de contabilitate şi consultanţă cu capital integral românesc, cu afaceri de 2 mil. euro anul trecut.
Piaţa românească de contabilitate este dominată de companiile din grupul Big Four (PricewaterhouseCoopers, KPMG, Ernst&Young şi Deloitte), care au avut circa 30% din piaţă, adică peste 600 mil. lei (142 mil. euro), potrivit reprezentanţilor Finexpert, care citează un studiu al ICAP, furnizor de informaţii de afaceri. La acestea se adaugă filialele locale ale unor companii internaţionale precum BDO sau Mazars, zece companii cu capital integral românesc cu afaceri de 1-2 mil. euro şi 8.400 de alte firme de contabilitate, cu rulaje mai mici de 1 mil. euro. Firmele româneşti încearcă însă să-şi facă loc printre "greii" contabilităţii din România, tendinţa fiind de asociere între jucătorii de talie mică şi mijlocie, consideră Furdui.
Finexpert estimează că anul acesta îşi va majora business-ul cu circa 20%, după ce în primele cinci luni ale lui 2011 a înregistrat o creştere de 34% a afacerilor faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 4,6 mil. lei (1,1 milioane de euro).
Compania are în prezent peste 300 de clienţi, printre care Renault, FCC Construccion, BNP Paribas, Mastercard, McDonald's sau Orkla Foods. O treime dintre clienţi sunt firme româneşti, restul fiind în special companii franceze, britanice, spaniole sau italieneşti. "Clienţii-target ai Finexpert sunt companiile medii, pe segmentul de contabilitate, şi cele mari, pe segmentul de consultanţă", spune Furdui.
Ponderea serviciilor de contabilitate din portofoliul companiei a scăzut anul trecut