Nu avem drumuri decente, inclusiv autostrazi, pentru ca propriile autoritati, corupte pana maduva oaselor, in complicitate cu asfaltatori de mana a doua ne jefuiesc temeinic si fara termen de comparatie in intreaga Europa.
Este confirmarea oficiala venita dintr-un studiu "Jaspers" solicitat de Comisia Europeana si Banca European de Investitii asupra unor proiecte derulate in noua tari din Europa Centrala si de Est.
Concluziile lui sunt dramatice. Avem cele mai scumpe lucrari de infrastructura din Europa, cu preturi care au crescut de 3,9 in perioada 2000-2009. Cum asa? Foarte simplu, prin aditionarea contractelor. Adica la licitatie castiga firma care avanseaza pretul cel mai mic, chiar nerealist de mic, pentru ca pe parcursul derularii contractelor sa scumpeasca lucrarea pana peste nivelul solicitat de cea mai pretentioasa dintre firmele participante la licitatie.
Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi inghite senina aceste aditionari, fara nicio opozitie. Cine sunt beneficiarii? Clientii si cei dispusi sa plateasca comisioane grase. Studiul Jasper ne arata ca la majoritatea licitatiilor de infrastructura se prezinta aproximativ acelasi 14 firme din Romania, Grecia, Turcia, Italia si Germania. "Este o lipsa a competitiei care duce la preturi mari de constructie. Data fiind marimea pietei romanesti si marimea unor proiecte ar fi trebuit sa existe mult mai multi contractori strani si nume importante de firme", scrie in documentul european. Acesta atrage atentia ca marile firme din domeniu evita Romania din doua motive.
In primul rand din cauza coruptiei, adica marii jucatori refuza sa intre in jocul comisioanelor si al aditionarilor, uneori impiedicate de chiar legislatia tarii din care provin. Un alt motiv invocat de studiu este instabilitatea legislativa, caci nicio firma mare, care lucreaza legal nu poate suporta