Secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Oana Badea, a declarat că autorităţile intenţionează să înfiinţeze o comisie pentru prevenirea şi combaterea discriminării la nivelul fiecărei şcoli sau liceu, dar şi un Consiliul Naţional de Etică.
„Acest organism va avea misiuni foarte clare: să elaboreze planuri de acţiune pentru prevenirea şi combaterea discriminării, să elaboreze coduri de conduită a personalului şi a elevilor, care să reglementeze comportamente nondiscriminatorii. Comisia va transmite propuneri de măsuri disciplinare către Consiliul de Administraţie, în cazul încălcării legislaţiei în vigoare referitoare la faptele de discriminare, va monitoriza implementarea planului instituţional de desegregare", a declarat Badea.
Peste 70% din elevii în situaţie de abandon şcolar sunt rromi, principala cauză a părăsirii sistemului de învăţământ fiind sărăcia, dar şi nivelul scăzut al calităţii învăţământului şi lipsa dotărilor materiale şi umane, potrivit studiului „O şcoală pentru toţi? Accesul copiilor rromi la o educaţie de calitate", realizat de Agenţia de Dezvoltare Comunitară „Împreună", Ministerul Educaţiei şi reprezentanţa UNICEF din România. Astfel, 26% din şcolile incluse în studiu nu deţin laboratoare de specialitate, iar frecvenţa folosirii laboratoarelor scade odată cu creşterea ponderii de elevi rromi. 18% din şcolile cuprinse în studiu nu deţin biblioteci.
Mituri invalidate
Datele cercetării invalidează două mari stereotipuri, cele potrivit cărora „rromii nu-şi trimit copiii la şcoală" şi „fetele rrome se căsătoresc devreme şi de aceea abandonează şcoala". Doar 4% din cei care au abandonat şcoala invocă motivul mariajului. Iar 9% din părinţii rromi se arată neinteresaţi de educaţia copiilor.