Comisia Federală pentru Comunicaţii (FCC, varianta americană a CNA) a recurs la un termen nou pentru a descrie noile sarcini ale jurnaliştilor moderni - "hamsterizarea", relatează arstechnica.com.
Un jurnalist "hamsterizat" este cel care, pe lângă sarcinile clasice de a aduna informaţii şi a le redacta se mai ocupă şi de blogging, postează materiale video sau audio pe site, încarcă fotografii, îşi promovează articolele pe Facebook sau Twitter.
"Pe măsură ce numărul de angajaţi din redacţii s-a micşorat, sarcinile jurnaliştilor rămaşi s-au schimbat. Termenele limită s-au înmulţit, pentru că sunt nevoiţi să scrie pentru site-ul publicaţiei şi înainte, şi după ce au publicat articolul pe print", se arată într-un comunicat al FCC.
Vestea bună legată de importanţa sporită acordată variantei online a ziarelor este că jurnaliştii pot redacta variante mai lungi sau mai scurte ale aceleiaşi ştiri. În plus, variantei online i se pot face adăugiri, dacă subiectul tratat este în desfăşurare.
Însă, "aceste responsabilităţi suplimentare şi nevoia de a învăţa noile tehnologii şi a le folosi consumă timp şi au şi neajunsuri. În multe redacţii, jurnalismul tradiţional în care reporterul iese pe teren sau discută direct cu oficialităţile este înlocuit de simple căutări pe Internet", se mai arată în raport.
Astfel, nevoia de a livra rapid informaţia face ca jurnalistul modern să semene cu un hamster care aleargă pe roata din cuşca lui. De aici şi termenul de "hamsterizare".
FCC a preluat această expresie dintr-un editorial al lui Dean Starkman, laureat al premiului Pulitzer, intitulat "Roata hamsterului". Starkman nu se referea, însă, neapărat la viteză în livrarea informaţiilor.
"E vorba de mişcare de dragul mişcării, de volum fără judecată. E vorba de panica de a rămâne fără ştiri, de lipsa de disciplină, de neputinţa de a spune nu", nota Stark