300 de milioane de euro au câştigat anul trecut profesorii români care dau meditaţii. Studiul European „Provocarea educaţiei din umbră“ arată că şi în alte ţări europene părinţii plătesc sume grele pentru a suplimenta educaţia slabă din şcoli.
Educaţia „din umbră" sau paralelă, cum este numită în Franţa, spre exemplu, aduce miliarde de euro tuturor profesorilor din Europa, care o practică. În România, cifra afacerii meditaţiilor era anul trecut de 300 de milioane de euro, majoritatea ajungând pe piaţa neagră. Aceeaşi cercetare susţine că 17% din elevii români iau cel puţin câteva ore private săptămânal. Este vorba de cifre sondate de Daedalus Millward Brown, la comanda Fundaţiei „Dinu Patriciu" în aprilie 2010. Ce se întâmplă însă în celelalte ţări din Europa au vrut să afle şi oficialii din Comisia Europeană, care au comandat o cercetare specialiştilor din cadrul Reţelei de experţi în ştiinţele sociale ale educaţie, organism tot din cadrul CE.
Studiul„Provocarea educaţiei din umbră", publicat luna aceasta, arată că şi în alte ţări, părinţii plătesc sume grele pentru a compensa educaţia slabă din şcoli sau pentru a întări informaţiile pe care copiii lor le primesc în sistemul formal de educaţie.Cele mai mari sume, când vine vorba de educaţia paralelă, se înregistrează în Franţa şi Germania. Astfel, în Franţa, 25% din elevii de gimnaziu şi 33% din liceeni iau meditaţii, cifrele ajungând la peste 2,2 miliarde de euro, potrivit statisticilor naţionalede acum patru ani, iar în Germania, aproape 15% din elevi sunt înscrişi de părinţi la cursuri în afara şcolii, fiind vorba, în total, de aproape 1,5 milioane de euro.
Şi Grecia este una dintre ţările în care cursurile în afara şcolii se practică intens, cifra estimată în 2008 fiind de 953 de milioane de euro; şi asta pentru că aproape toţi elevii de liceu fac meditaţii. De altfel, această sumă reprezi