Copilului îi este din ce în ce mai dificil să se gândească la şcoală, cu cât, în familie, tensiunile legate de bani sunt mai mari. Principala cauză a abandonului şcolar în România rămâne sărăcia, potrivit studiului „Căutăm drumul spre şcoală“ al Fundaţiei Dezvoltarea Popoarelor.
Cristina (numele este fictiv) are 15 ani, nu are buletin şi învaţă la Şcoala nr. 73 din sectorul 3, chiar în centrul Capitalei. Până acum, adolescenta a abandonat de două ori şcoala şi acum, deşi ar fi trebuit să fie în clasa a X-a, la liceu, este într-a VII-a. Acasă îi e tare greu, fiindcă părinţii nu sunt alături de ea, au obligat-o chiar să nu se ducă la şcoală ca să stea cu fratele mai mic. Cristina recunoaşte că s-a gândit la sinucidere de mai multe ori, dar prietenele ei au împiedicat-o. „Trebuia să fiu în clasa a X-a, am rămas repetentă în clasa a II-a că n-am învăţat, în a VI-a am fost retrasă de la şcoală ca să stau cu fratele meu mai mic şi a trebuit să repet.
Vin la şcoală, mă duc acasă, nu mă înţeleg prea bine cu părinţii mei. Mama nu mai e cu tatăl meu de 6 ani. Stau cu mama şi cu fratele meu. Mama bea, nu mă înţeleg bine cu ea. Vorbeşte cu un bărbat de un an de zile, care e vai de... De ce nu fac temele acasă? Păi, tot timpul mă trimit la magazin, e gălăgie, stăm toţi într-o singură cameră, ei stau de vorbă, televizorul e tare. În aceeaşi cameră facem şi baie, facem şi mâncare. Aş avea nevoie de cineva care să-mi arate cu dragoste tot ceea ce trebuie să-nvăţ, nu din obligaţie ca cineva care nu mă iubeşte".
Sunt afirmaţiile unei adolescente cu risc de abandon şcolar, care a fost intervievată în cadrul unei cercetări calitative recente, realizată de Fundaţia pentru Dezvoltarea Popoarelor. Studiul a fost realizat în trei judeţe: Cluj, Dâmboviţa şi Galaţi şi Sectorul 3 al Capitalei. Situaţia Cristinei defineşte foarte bine multitudinea de cazuri ale unor copii