Brâncuşi, Negresa blondă, marmură
Marele nostru sculptor Constantin Brâncuşi şi americanul Richard Serra sunt protagoniştii unei mari expoziţii la „Fundaţia Beyeler" de la Basel, unde sunt expuse 35 de sculpturi ale primului şi 10 lucrări ale celui de al doilea. Expoziţia, cu siguranţă, va rămâne memorabilă. În timp, operele ambilor au ajuns printre cele mai preţuite pe piaţa de artă. „Portretul Doamnei L.R.", capodopera brâncuşiană, a fost adjudecat la Christie's cu peste 29 de milioane de euro, iar alte două sculpturi au depăşit în licitaţii suma de 20 de milioane. Structurile monumentale în oţel corten, auto-oxidant, ale lui Serra costă şi ele milioane de euro. O mică lucrare din 1976, „Corner prop", a depăşit un milion şi jumătate de euro în mai 2010, la Sotheby's.
Primul, gloria tutelară a artei moderne, deschide drumul sculpturii abstracte. Cel de al doilea, colosul american al artei contemporane, te invită s-o locuieşti. O confruntare între giganţi.
Un tânăr vecin, sculptorul american Mark di Suvero, prevăzuse: „Richard va deveni sculptor". La sfârşitul anilor '40, copilul din San Francisco nu făcea altceva decât să deseneze. Pentru a-şi continua studiile, la 16 ani, marele desenator a început să lucreze în timpul verii la oţelăria din Bethlehem. În 1964, cu o diplomă de licenţiat în limba engleză şi un masterat în pictură, obţinut la Yale, îl regăsim desenând la Muzeul de Artă Modernă din Paris, în atelierul reconstruit al lui Brâncuşi. În timpul celor patru luni ale stagiului parizian a înţeles cum desenează în spaţiu, cu sculptura sa, un artist.
Experimentatori neobosiţi
Brâncuşi, Adam şi Eva
Reducând formele la esenţa lor, Brâncuşi a deschis calea sculpturii abstracte. După o jumătate de secol, lucrând cu elementele fundamentale ale sculpturii din toate timpurile, masă, greutate, volum şi materie, Serra a reinventat-o, i