Prevederea legislativă care permite stoparea sau interzicerea de către Guvern a preluării unei companii sau a unor active din România dacă Consiliul Suprem de Apărare a Ţării apreciază că operaţiunea prezintă riscuri, este uzuală şi necesară, însă este foarte important modul de aplicare, apreciază avocaţii şi analiştii.
"Este extrem de important cum va fi reflectată o asemenea prevedere în legislaţia secundară şi cum va fi ea implementată. Este esenţial ca procedura aplicabilă să fie clară, transparentă, rapidă şi să ofere investitorilor o previzibilitate cât mai mare asupra aplicării ei, inclusiv a duratei. Legislaţia secundară ar trebui adoptată cât mai rapid pentru că altfel modul de aplicare al acestei prevederi va rămâne un semn de întrebare", consideră Ioana Talnaru, avocat la Clifford Chance Badea.
În situaţiile în care o operaţiune de preluare a controlului asupra unor întreprinderi sau a unor active reprezintă riscuri pentru siguranţa naţională, Guvernul, la propunerea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, va emite o hotărâre prin care aceasta să fie interzisă, cu respectarea competenţei Comisiei Europene în acest domeniu.
"Prevederea este uzuală şi necesară pentru protejarea siguranţei naţionale necesare existenţei şi dezvoltării oricărui stat suveran şi menţinerii ordinii de drept. Siguranţa naţională înseamnă printre altele şi echilibrul / stabilitatea socială şi economică", spune Georgeta Harapcea, avocat la NNDKP (Nestor).
Domenii ca apărare, energie, infrastructură / transporturi, telecomunicaţii, agricultură, farma sau chiar sectorul financiar sunt câteva dintre sectoarele care ar putea fi vizate de noile prevederi legislative. Pe lângă Petrom, Transgaz, Transelectrica, Romgaz, Romtelecom, CEC, Hidroelectrica sunt doar câteva dintre numele care au potenţialul de a atrage un număr mare de investitori.
"Cel mai probabil ar