Joia trecută, reprezentanţii orădenilor care s-au mutat în ultimii ani în satele maghiare din apropierea graniţei au participat la o dezbatere publică organizată în sediul Primăriei Biharkeresztes, împreună cu oficiali ungari şi cu reprezentanţi ai regiei orădene de transport în comun.
Ce căuta OTL în Ungaria? În condiţiile în care combustibilii s-au scumpit foarte mult în ultimii ani, iar salariile primite în ţară le-au scăzut la fel de mult, bihorenii de dincolo de Borş au solicitat regiei să înfiinţeze curse regulate de autobuz care să le faciliteze accesul la locurile de muncă, pentru ei, şi la şcoală, pentru copiii lor. Cu succes, spune managerul Csuzi Istvan, întrucât cererea le va fi satisfăcută chiar în această toamnă.
Dezbatere în deplasare
Primăria Biharkeresztes a găzduit săptămâna trecută primul "for civic" destinat cetăţenilor români care locuiesc în zonă, desfăşurat bilingv, în limbile română şi maghiară.
"Numai în Biharkeresztes şi Artand domiciliază oficial 471, respectiv 192 cetăţeni români, cu toţii veniţi din Oradea. Mai sunt câteva sute în alte localităţi din stânga şi din dreapta şoselei spre Debreţin, prin Puspokladany, Bedo, Mezopeterd...", spune Cristian Abrudan. De trei ani, bărbatul locuieşte în Artand împreună cu soţia şi fiul său, iar toţi vecinii sunt şi ei orădeni. "Am cumpărat case aici fiindcă sunt de patru-cinci ori mai ieftine ca la noi, dar toţi lucrăm în Oradea şi ne considerăm români", explică el.
Problema e, însă, transportul zilnic. "Când nu lucrez în aceeaşi tură cu soţia, o duc în zori la serviciu, apoi mă întorc să-l iau pe copil şi să-l duc la şcoală pe ora 8. La 12 sau la 13 îl iau din nou acasă, apoi merg eu la muncă, iar nevasta trebuie să aştepte până seara, când termin, pe la rude sau prieteni, ca să ne întoarcem împreună", povesteşte Cristi. Concluzia e limpede: pe lângă combustibili, fa